Wybór kreatora graficznego dla W2P w drukarniach

Wybór kreatora graficznego dla W2P w drukarniach

Na co zwrócić uwagę przy wyborze edytora graficznego dla sklepu internetowego w drukarni?

Łatwość i intuicyjność obsługi

Zdarza się, że słyszy się opinie właścicieli drukarni i fotolabów, że wdrożyli oprogramowanie z edytorem (albo
znają kogoś kto wdrożył ;-)) do takich produktów jak fotoksiążki, fotokalendrze, wizytówki, a klienci nie bardzo chcą z niego korzystać. Z czego to wynika? Wg mnie przede wszystkim z braku intuicyjności systemu lub z jego słabego działania. Pamiętajmy, że współczesny klient jest wymagający i od systemu, z którego korzysta oczekuje łatwej i przyjemnej obsługi oraz niezawodności. On nie będzie korzystał z systemu, którego obsługa mu się nie podoba!!! Do tego dochodzi specyfika produktów personalizowanych, która wymaga od systemu zaoferowania klientowi olbrzymiej ilości funkcjonalności niezbędnych do edycji zdjęć i tekstów, zmiany teł i grafiki, wyboru i zmiany szablonów, ilości stron itp, co wymaga od oprogramowania pogodzenia bogatej funkcjonalności z łatwością obsługi i intuicyjnością dla użytkownika, a to łatwym zadaniem nie jest.

Jeżeli więc słyszymy, że klienci nie chcą zamawiać przez system on-line, to możemy z wielkim prawdopodobieństwem założyć, że czegoś temu systemowi brakuje.

Brak konieczności instalowania systemu na komputerze użytkownika

Jest to dziś bardzo istotne nie tylko ze względu na opór i strach klientów przed instalowaniem zewnętrznego oprogramowania na swoim komputerze, ale co nawet ważniejsze, wiele osób z grupy potencjalnych klientów na produkty personalizowane, posiada laptopy służbowe, na których możliwość instalacji zewnętrznego oprogramowania jest zablokowana. Wynika z tego, że wszelkie oprogramowania do instalacji na własnym komputerze (offlinowe) „odcinają” nam ogromną część potencjalnych zleceń.

Możliwość zapisania projektów na później

Niektóre produkty, jak wizytówka, czy fotoobraz, tworzy się szybko, ale stworzenie ładnej fotoksiążki, czy nawet kalendarza wymaga nieco więcej czasu. Klient musi więc mieć możliwość zapisania projektu na później, a potem łatwego dostępu do stworzonych projektów i ich modyfikacji.

Integracja z Allegro

Nie ważne, jaki mamy stosunek do serwisu Allegro, czy go lubimy, czy uważamy za monopolistę, musimy pogodzić się z tym, że jest to bardzo skuteczny sposób na dotarcie do klienta. Dobrze by więc było, żeby system, na który się zdecydujemy, posiadał pełną integrację z Allegro, czyli miał możliwość przejścia do edytora i zaprojektowania produktu bezpośrednio z aukcji, a potem dokończenia zakupów bezpośrednio na aukcji (ponieważ Allegro nie pozwoli na przejście do sklepu). Z doświadczenia wiemy, że aukcje drukarni, na których była taka możliwość, miały kilkakrotnie więcej zakupów niż te, na których takiej możliwości nie było.

Różnorodność produktów jakie obsługuje edytor

Nie zawsze mamy tego świadomość, że jeden edytor nie obsłuży nam wszystkich produktów, jakie mamy w naszej ofercie. Jeszcze nikomu nie udało się stworzyć tak uniwersalnego edytora, żeby sprawnie obsłużył on fotoksiążki, kalendarze, wizytówki, zdjęcia czy zaproszenia ślubne. Każdy z tych produktów ma swoją specyfikę i wymaga innej funkcjonalności edytora. Przykładowo w książkach mamy różne typy wyświetlania (z rozkładówką lub bez, okładka miękka czy twarda), konieczność dodawania dodatkowych stron, w kalendarzach personalizowane kalendarium, a zaproszeniach ślubnych – elementy podmienialne oraz gotowe teksty i wierszyki. Wybierając edytor powinniśmy więc wziąć pod uwagę, jakie produkty chcemy udostępnić klientowi, nie tylko w chwili obecnej, ale też w przyszłości. Ważne jest, żeby dostawca oprogramowania zapewnił nam obsługę całego wachlarza produktów, jakie mamy lub będziemy mieć w swojej ofercie.

Łatwe i szybkie tworzenie produktów i szablonów

Jak już wspomniałem, edytor musi być intuicyjny i przyjemny dla użytkownika końcowego, ale z drugiej strony, nie należy zapominać o stronie administratora. Sklep z takimi produktami jak fotoksiążki, kalendarze, wizytówki czy zaproszenia musi przyciągnąć klienta nie tylko dobrze działającym edytorem, ale też atrakcyjnymi graficznie wzorami i szablonami. System musi więc umożliwiać administratorowi systemu szybkie i łatwe tworzenie szablonów, musi mieć dobrze rozwiązane zarządzanie biblioteką clipartów i teł oraz charakteryzować się łatwością prezentowania i modyfikowania oferty dla klienta.

Łatwa modyfikacja strony sklepu

Edytor nie istnieje w oderwaniu od sklepu internetowego. Ważne jest więc, z jakim silnikiem sklepowym współpracuje nasz edytor. Jeżeli jest to autorski sklep, pisany przez dostawcę edytora, należy się liczyć z tym, że nie będzie on tak elastyczny i niezawodny, jak silniki oparte na międzynarodowych sprawdzonych rozwiązaniach. My zdecydowaliśmy się na platformę Prestashop, ponieważ jest to rozbudowane rozwiązanie ze wszelkimi funkcjami niezbędnymi do sprawnego zarządzania sklepem i dynamicznej promocji produktów, a jednocześnie jest stosunkowo proste i czytelne dla administratora. Oprócz tego Prestashop posiada bardzo szeroką społeczność programistów rozwijających oprogramowanie i projektujących dodatkowe moduły, rozszerzające standardową funkcjonalność sklepu, co pozwala na niezwykle szybkie i bardzo tanie rozszerzenie sklepu o nowe opcje, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Support dostawcy i aktualizacje systemu

Decydując się na system powinniśmy nie zapominać o tym, że jest to coś, z czym będziemy pracować przez dłuższy czas, a technologie i wymagania rynku w tej dziedzinie zmieniają się naprawdę szybko. Należy też pamiętać o tym, że żadne oprogramowanie nie jest całkowicie pozbawione niedoskonałości, ale ważne jest jak twórca systemu reaguje na nasze uwagi oraz jak podchodzi do rozwoju systemu. Bardzo ważne jest więc to, czy oprogramowanie jest rozwijane, czy producent w ramach aktualizacji dostarcza nowych funkcjonalności i czy bierze pod uwagę sugestie klientów, jak szybko reaguje na zgłoszenia, jaką pomoc przy wdrożeniu i utrzymaniu systemu oferuje. Sporo informacji na ten temat można uzyskać obserwując jak dany system rozwija się na przestrzeni lat czy chociażby miesięcy, ale nie zawsze mamy tyle czasu na podjęcie decyzji. W takim przypadku najlepiej zasięgnąć opinii istniejących klientów, którzy mają już doświadczenie we współpracy z dostawcą systemu. Należy mieć świadomość, że jeżeli decydujemy się na rozwiązanie pisane na zamówienie, czy tworzone przez firmę z małym doświadczeniem w tworzeniu oprogramowania lub nie znającej specyfiki branży, czy nawet firmy zagranicznej, która nie ma własnego oddziału w Polsce, może się okazać, że zostaniemy z systemem, który nie będzie rozwijany lub nawet wspierany w przyszłości i staniemy przed koniecznością przechodzenia całego procesu zakupu i wdrożenia od początku.

 

About the Author

2 thoughts on “Wybór kreatora graficznego dla W2P w drukarniach

  1. Pan WordPress - 19 lutego 2016 at 00:36

    Cześć, to jest komentarz.
    Aby skasować ten komentarz, zaloguj się i wyświetl komentarze tego wpisu. Wtedy zobaczysz opcje edycji oraz kasowania komentarzy.

    Reply
  2. Ireneusz Osiński - 22 kwietnia 2016 at 15:15

    fajne to pisanie bloga i komentarzy

    Reply

Leave a Reply